Trakya Üniversitesinde (TÜ) dizel motorlu araçlarda emisyonları azaltan ve yakıt tasarrufu sağlayan egzoz susturucusu geliştirildi.
TÜ Mühendislik Fakültesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Dinçer Akal, yüksek lisans danışmanlığını yaptığı öğrencisi Makine Yüksek Mühendisi Doğancan Şenol ile tez çalışması kapsamında 2000 yılından evvel kullanılan dizel motorlarda egzoz geri basıncından kaynaklanan olumsuz tesirlerin azaltılması gayesiyle yeni egzoz susturucusunun dizaynını ve imalatını gerçekleştirdi.
Tez çalışmasında traktör ve ticari araçların egzozlarından çıkan gaz ve partiküllerin ziyanları ile bunların azaltılması için tasarlanacak susturucunun üzerinde deneyler yapıldı.
Çalışmada Akal ve Şenol, tek oda ve tek giriş-çıkış borusuna sahip çapraz akışlı susturucu modelini kullandı.
Araçlara monte edilerek yapılan denemelerde egzoz emisyonlarındaki insan sıhhati ve etraf için en ziyanlı partikül ölçüsünde yüzde 50’ye yakın azalma gözlendi. Motorun yakıt tüketiminin de düştüğü ortaya konuldu.
“Her manada katkı sağladığını gördük”
Egzoz geri basıncının azaltılmasının motorun performans kıymetlerini güzelleştirirken yakıt tüketimini de azalttığını belirten Akal, çevreyi koruyan ve maddi kar sağlayan bir tasarım yapıldığını söz etti.
Euro 6 dizel motorlarda Adblue teknolojisinin kullanıldığını ve partikül filtresinin bulunduğunu anlatan Akal, şunları kaydetti:
“Eski motorlarda bunlar olmadığı için egzozdan ziyanlı partiküller çıkıyor. Dizel emisyonlardaki en tehlikeli hususlardan partikül unsuru. Bu maddeyi azaltmayı hedefledik. Yaptığımız çalışmayla geliştirilen susturucu sayesinde partikül ölçüsünde yüzde 50 azalma gördük. Egzoz geri basıncı azaldığı için yakıt tüketimi de azalmış oluyor ve ekonomik yarar sağlıyor. Birebir vakitte tasarlanan egzoz da mevcut egzozlara nazaran yüzde 50 daha az materyal kullanılıyor. Her manada katkı sağladığını gördük.”
Uygulaması şoför tarafından yapılabilir
Makine Yüksek Mühendisi Doğancan Şenol da geliştirdikleri egzoz susturucusuyla 2000 yılından evvel üretilen dizel motorların emisyon kıymetlerinin bugünkü pahalara ulaşmasını sağladıklarını söyledi.
Egzoz susturucusunda yapılan uygun değişikliklerle bunu başardıklarını anlatan Şenol, şöyle devam etti:
“Emisyon bedellerine baktığımızda yarı yarıya bir azalma görüyoruz. Deneylerimizi yerli ve ulusal üretim yapan AR-GE tesisinde gerçekleştirdik. Tasarladığımız egzoz susturucusu daha sonra emisyon testine girdi ve geliştirdiğimiz eser mevcutta kullanılana nazaran yarı yarıya düşüş sağladı. Emisyon kıymetleri inince motor performansı artıyor ve yakıt tüketimi yüzde 15-20 civarında düşüyor. Uygulaması da pek kolay. Traktör şoförü kendi imkanlarıyla egzozun kelepçesini söküp çıkarıyor. Yenisini takıp cıvataları sıktıktan sonra sürüşe devam edebiliyor.”
Egzoz emisyon ölçüm firması sahibi Bilgehan Adıgüzel de geliştirilen susturucunun emisyon kıymetlerini azalttığını gözlemlediklerini tabir etti.