AYGM Genel Müdürü Dr. Yalçın Eyigün: “Gerçekleşebilecek, kaydedilmiş ya da ihtimal bulunan en büyük zelzeleye nazaran önlemlerimizi aldık”

AYGM Genel Müdürü Dr. Yalçın Eyigün: “Gerçekleşebilecek, kaydedilmiş ya da ihtimal bulunan en büyük zelzeleye nazaran önlemlerimizi aldık”

İSTANBUL – İstanbul’da meydana gelen sarsıntıların akabinde akıllara gelen birinci gelen sorulardan biri, Avrasya Tüneli ve Marmaray Sınırı’nın zelzeleye karşı dayanıklılığı oldu. Bahis ile ilgili konuşan AYGM (Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü) Genel Müdürü Dr. Yalçın Eyigün, ” Bu bölgede gerçekleşebilecek, kaydedilmiş ya da ihtimal bulunan en büyük zelzeleye nazaran önlemlerimizi aldık. Hasebiyle yolcularımız ya da şoförlerimiz, hem Marmaray hem Avrasya için konuşursak, yer kabuğunun içinde olan, onunla birlikte salınım yapan, görece daha inançlı olan bu yapıda her konunun sarsıntı açısından en yüksek güvenlikle dizayn edildiğini ve imal edildiğini bilmeleri gerekir.” dedi.

İstanbul’da, 23 Nisan’da meydana gelen 6.2 büyüklüğündeki sarsıntının ve devamında yaşanan artçıların akabinde akıllara gelen birinci sorulardan biride Avrasya Tüneli’nin ve Marmaray Çizgisi’nin zelzeleye olan dayanıklılığı oldu. Yer altında bulunan tünellerin zelzeleye olan dayanıklılığı ile ilgili AYGM (Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü) Genel Müdürü Dr. Yalçın Eyigün, Avrasya Tüneli İşletme İnşaat ve Yatırım A.Ş. binasında açıklamalarda bulundu.

“Bizim tünellerimiz bunlara karşı mukavimdir”

Marmaray ve Avrasya tünellerinin zelzelelere nazaran dizayn edildiğini söyleyen Eyigün, ” Öncelikle şunu söyleyelim: Marmaray’ın, Avrasya’nın güvenliği konusu dahil olmak üzere dizayndan başlıyor. Biz dizayn yaparken Marmaray üzerinde konuştuğumuzda iki hususa yoğunlaşmıştık: Bir, taban sıvılaşma meydana getirir mi? Sıvılaşma esnasında Marmaray Tüneli etkilenir mi? İkinci bahsimiz ise Marmaray Tüneli farklı karakterde bölgelerden oluşuyor. Yani delme tünel dediğimiz makinelerle kazdığımız kısım var lakin ortada, tam da boğazın merkezinde, segmentler dediğimiz yani 100 metrelik, 135 metrelik beton boxlar, beton kutular var. Onları tersanelerde inşa etmiştik, Tuzla’da taşımıştık, bunları yan yana birleştirmiştik. İşte her bir geçiş noktası bir sismik fokuslanma noktasıydı. Bizim Marmaray’ın kayaya bastığı kısımlar ve yere bastığı kısımlar var. ya da Avrasya Tüneli’nin; yani boğazın tabanı projenin değil, yalnızca kayada olan bir tünel daha emniyetlidir ya da yalnızca tabanda olan bir tünel için önlemler alırsınız. Lakin biraz kayada, biraz yumuşak yerde ise bu tüneliniz, riskiniz kayadan yumuşak yere ya da yumuşak yerden kayaya geçtiği bölgelerdir. Bizim bu noktalar için özel sismik izolatörlerimiz var. Avrasya Tüneli’nde örneğin dokuz metrelik özel kesitler var. Nedir bu özel kesim?

En merkezinde çelik ve kauçuktan imal edilen, hem genleşmeye hem sıkışmaya hem yanan tesirde kesmeye karşı koyan özel izolatörler. Bunlar nasıl davranıyor sarsıntı esnasında? Bunları koymasak tünelin parçalanmasını, birbirinden ayrılmasını ya da sıkışıp kırılmasını sebep olabilecekken, bu tedbirlerin alınmadığı tünellerde, bizim tünellerimiz bunlara karşı mukavimdir” formunda konuştu.

“Bu bölgede gerçekleşebilecek, kaydedilmiş ya da ihtimal bulunan en büyük zelzeleye nazaran önlemlerimizi aldık”

Gerçekleşebilecek her türlü ihtimale karşı önlemin alındığının altını çizen Dr. Yalçın Eyigün, ” Biz aslında mümkün olabilecek, bu bölgede gerçekleşebilecek, kaydedilmiş ya da ihtimal bulunan en büyük zelzeleye nazaran önlemlerimizi aldık. Elbette ki betonarme yapımız, elbette ki donatılarımız, elbette ki beton kalitemiz yeniden öbür ögelerdir. Münasebetiyle yolcularımız ya da şoförlerimiz, hem Marmaray hem Avrasya için konuşursak, yer kabuğunun içinde olan, onunla birlikte salınım yapan, görece daha inançlı olan bu yapıda her konunun zelzele açısından en yüksek güvenlikle dizayn edildiğini ve imal edildiğini bilmeleri gerekir. biz yapısal olarak yüzlerce yıl ömrü olacak bir yapıdan, binadan bahsediyoruz. Yani olağan bir apartman 50-60 yıl sonra kullanışlı taraf kullanıcıları tarafından artık eskidi diye değiştirilebilir. Yapısal bir soru olmasa bile birden fazla sefer şartnameler esasen değiştirmeyi gerektiriyor. Lakin biz boğaza bir büyük yapı koyuyoruz, her gün içinden yüz binlerce insan geçiyor. Bunun 40-50 yıl üzere bir ömrü tanımlanamaz, bunun yüzlerce yıl, yani tabir caizse ebediyen hayatta kalacağı bir yapı sıhhati anlayışıyla imal edilmesi gerekiyor.” dedi.

“Her şey öngörülerimiz dahilinde gerçekleşti, hiçbir sorunumuz bulunmuyor.”

Yaşanan son sarsıntılarda tünellerin hiç bir hasar olmadığını belirten Eyigün, ” Hiçbir hasarımız yoktur. Söz ettiğim üzere, Avrasya Tüneli’nde sismik izolatörlerimizden bilhassa datalar aldık.

İzolatörler büyük bir sarsıntıda 75 mm kadar hareket kabiliyeti olan şişik contalardır. Çelik elemanlar, çelik barlar, kauçuk elemanlar marifetiyle tespit ettiğimizde, milimetrenin üçte biri kadar yalnızca bir esneme yaptı. Hepsi bu kadardı. Bizim dizaynımızda öngördüğümüz, gelecekte rastgele bir öngörülmeyen hadisede ne olur sorusunun yanıtını küçük, orta ya da büyük bir sarsıntıda biz buradan takip ederek de denetim etmiş oluyoruz.

Her şey öngörülerimiz dahilinde gerçekleşti, hiçbir sorunumuz bulunmuyor.

Kaynak: İhlas Haber Ajansı / METİN BAŞAR – Aktüel

Yorum yapın

Sitemiz bir sosyal içerik platformu ve haber sitesi olup çeşitli kategorilerde yayın yapmaktadır. Her türlü soru, görüş, öneri ve istekleriniz ayrıca reklam ve tanıtım yazısı talepleriniz için shmedya@proton.me adresine mail iletebilirsiniz.
izmir avukat puff vozol gaziantep marangoz hd film izle film izle likit kiralık konteyner kiralık yük konteyner kiralık konteyner ev kiralık şantiye konteyner yedek parçaları instagram takipçi satın al takipçi satın al
valorant vp vp satın al valorant vp satın al mobile legends elmas mobile legends elmas satın al mlbb elmas satın al mlbb elmas pubg mobile uc pubg mobile uc satın al uc satın al