Ulaştırma Ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, yüksek süratli trenlerle (YHT) bugüne kadar 93 milyon yolcu taşındığını belirterek, “Yeni projelerimizle vatandaşlarımızın daha konforlu ve süratli ulaşımını sağlayacağız.” dedi.
DEMİR YOLLARINDA YENİ YATIRIMLAR GELİYOR
Yolcuların 11 kente direkt YHT ile ulaşılabildiğini vurgulayan Uraloğlu, “Demir yollarını 2002 yılından itibaren başlattığımız gelişim ataklarıyla devlet siyaseti olarak ele aldık ve öncelikli dal olarak belirledik. ‘Ana yurdumuzun demir ağlarla örülmesi’ vizyonuna sahip çıkarak, ülkemizde yolcularımızın İstanbul, Ankara, Sakarya, Kocaeli, Konya, Bilecik, Eskişehir, Karaman, Kırıkkale, Yozgat ve Sivas’a YHT ile gidebilmesine imkan sağladık.” diye konuştu.
YHT’LERLE BUGÜNE KADAR 93 MİLYON YOLCU TAŞINDI
Uraloğlu, Türkiye’de demir yolu yolcu nakliyatını geliştirdiklerine dikkati çekerek, şöyle devam etti: YHT’lerle bugüne kadar 93 milyon yolcu taşıdık. 2023’te 11,9 milyon yolcu bu trenlerimizle seyahat ederken 2024’te bu sayının 12,4 milyonu bulmasını bekliyoruz. Şu an ülkemizdeki demir yolu sınır uzunluğu 13 bin 919 kilometre. Bunun 11 bin 668 kilometresi konvansiyonel, 2 bin 251 kilometresi süratli tren.
TAŞIMACILIKTA DEMİR YOLUNUN HİSSESİ ARTIRILACAK
Uraloğlu, demir yolu projelerinin 6 bin 978 kilometresini tamamladıklarını, 3 bin 776 kilometrelik kısmının devam ettiğini ve 5 bin 785 kilometresinin projesini sürdürdüklerini bildirdi.
Demir yolunda sektörel göstergelere değinen Uraloğlu, “Mevcut çizgilerin elektrifikasyonu ve sinyalizasyonu ile demir yolunun yolcu ve yük taşımacılığındaki hissesinin artırılmasını hedefliyoruz. Bu yıl elektrikli çizgi uzunluğumuz 2 bin 274 kilometre, bunu 2028’de 12 bin 561 kilometreye ulaştırmayı planlıyoruz. 8 bin 46 kilometre olan sinyalli çizgi uzunluğumuzu da 4 yıl sonra 13 bin 772 kilometreye çıkarmayı öngörüyoruz.” sözlerini kullandı.
Demir yoluna öncelik vererek tüm ulaşım modlarının entegrasyonunu sağlamayı ve yolculara daha güzel hizmet vermeyi amaçladıklarını vurgulayan Uraloğlu, bunun için de birçok süratli tren projesini uygulamaya aldıklarını hatırlattı.
ÜÇ BÜYÜK SÜRATLİ TREN PROJESİ
Uraloğlu, nokta atışı projelerle halkın ulaşım ıstıraplarını çözdüklerini lisana getirerek, şunları kaydetti: Ankara-Eskişehir-İstanbul YHT Projesi’nin Ankara-Eskişehir kısmını 13 Mart 2009’da, Eskişehir-İstanbul kısmını ise 27 Temmuz 2014’te açtık. Projenin yatırım bedeli 2,6 milyar dolardı. 534 kilometre uzunluğa sahip projenin tasarım suratı saatte 250 kilometre olarak yapıldı. Bugüne kadar 55,7 milyon yolcu taşıdık. Bunun 20,7 milyonu Ankara-Eskişehir, 34,3 milyonu Ankara-İstanbul ve 717 bin 485’i Eskişehir-İstanbul çizgisinde seyahat etti. Ülkenin en ağır vilayetlerindeki ulaşıma katkı vermek ismine yatırımları sürdürdük. Bu kapsamda, Ankara-Konya-Karaman YHT Projesi de yaptığımız değerli işlerden. Projenin yatırım bedeli 1,4 milyar dolar, uzunluğu 411 kilometre. Kelam konusu projenin Ankara-Konya kısmını 23 Ağustos 2011’de açtık ve bugüne kadar 20,5 milyon yolcuya hizmet verdik. Konya-Karaman Süratli Tren Projesi kısmını ise 8 Ocak 2022’de uygulamaya aldık ve bu çizginin açılmasıyla Karaman-İstanbul ve Karaman-Ankara sınırında direkt YHT işletmeciliği başlattık. Karaman ile Ankara ortasında 2,1 milyon, Karaman ile İstanbul ortasında 1,5 milyon ve Konya ile İstanbul ortasında 11,1 milyon yolcu taşıdık.
YENİ PROJELER ULAŞIMDA KONFOR VE SURATI ARTIRACAK
Ankara-Sivas YHT’nin 26 Nisan 2023’te 405 kilometre olarak hizmete sunulduğunu belirten Uraloğlu, “İç Anadolu Bölgesi’nin değerli çalışmalarından biri olan projede Sivas-İstanbul YHT seferlerini 4 Mayıs 2024’te başlattık. Sınırın açıldığı 26 Nisan 2023’ten bu yana Sivas-Ankara ve Sivas-İstanbul YHT’lerle 1,7 milyon kişi bu güzergahta seyahat yaptı. Böylelikle, YHT’lerimizle bugüne kadar 93 milyon yolcuya hizmet verdik. Yeni projelerimizle vatandaşlarımızın daha konforlu ve süratli ulaşımını sağlayacağız.” dedi.